Spreekangst overwinnen?

Je angstgedachten bestrijden leidt tot meer angstgedachten. So why fight? 

Het gaat niet vanzelf over

Buikpijn, slapeloosheid, niet uit je woorden komen. Een spreekbeurt of voorleesbeurt is gewoon onwijs spannend. En een beetje spanning is OK. Maar in jouw geval is het veel erger.

Er is echter één groot probleem: Het gaat niet vanzelf over. Want zo werkt angst. Het groeit door. Wordt chronisch. En voor je het weet, kun je je niet meer herinneren dat je ooit níet bang was. Angst creëert vaak een slopend en doodvermoeiend gevecht, vooral tegen jezelf. Maar wat als ik je zeg dat angst niet vraagt om strijd?

Voorbeeld van een superheld 

Een jongen valt in een grot, wordt aangevallen door tientallen vleermuizen en heeft vanaf dat moment een grote angst voor vleermuizen. Ironisch genoeg is het diezelfde jongen die jaren later als Batman angst zaait onder de criminelen van Gotham City.

In ‘Batman Begins’ komt Batman terug in de grot waar zijn angst ontstond. Hij komt oog in oog met zijn grote angst en wordt opnieuw aangevallen. Maar de jongen is nu een man die juist dóór zijn angst heeft geleerd veiligheid, kracht en vertrouwen in zichzelf te zoeken. Hij vlucht niet, hij vecht niet, maar hij durft in zijn angst te gaan te staan en daar, in zichzelf, kalmte en rust te (her)vinden. 

Jouw angst biedt je de kans om te leren ontspannen in zichtbaarheid. Dat gun ik je.

“Some introverts are perfectly comfortable with public speaking; I’m not one of them.”

SUSAN CAIN

 

Waarom ben ik zó bang?

Angst ervaar je in situaties waarin je je bedreigd of onveilig voelt, en geen controle over de situatie (of jezelf) ervaart. Die onveiligheid zit bij spreken in het openbaar voor een groot deel in de angst om afgewezen te worden door anderen en in hun ogen niet goed genoeg te zijn.

We zijn diep sociale wezens die voor overleving sterk afhankelijk zijn van anderen, en dus is elke situatie waarin onze sociale acceptatie op het spel staat zeer bedreigend voor ons. Jezelf zijn, wat anderen daar ook van vinden, is de grootste uitdaging die er is.

Het oordeel dat anderen over ons hebben telt dus zwaar. Laat staan als het een hele groep tegelijk is! Geen wonder dat de meeste mensen nerveus zijn als ze moeten spreken in het openbaar.

Wat doe ik eraan?

Als je minder angst en stress wilt ervaren, zul je vroeg of laat moeten leren omgaan met je angst, verdriet, schaamte, etc. Al het andere werkt uiteindelijk niet. Dat vraagt om tijd en aandacht. Er is geen Quick Fix.

Jouw probleem vraagt om jouw oplossing.

Tijdens deze training krijg je veel oefenmomenten om te spreken, maar ook om te zwijgen en te luisteren naar wat je allemaal denkt en voelt als het spannend is. Zo leer je wie jij bent, waar jouw grenzen liggen en hoe je die zelf verlegt. Dat doen we door te oefenen in een veilige omgeving, waarbij je steeds meer leuke en positieve ervaringen opdoet die je helpen om de angst te verminderen.